Veel gestelde vragen

Heeft u vragen over het Pensioen ServicePortaal? Hieronder vindt u antwoorden op veel gestelde vragen.

Over het platform

Het Pensioen ServicePortaal is bedoeld voor pensioenfondsen die moderne communicatiemiddelen, zoals e-mailcampagnes, actiewebsites, webformulieren en landingpages willen inzetten voor de communicatie met hun deelnemers.

U gebruikt het Pensioen ServicePortaal in combinatie met uw bestaande websites.

Het portaal is dus geen vervanging van uw website of mijn-omgeving, maar biedt diverse aanvullende mogelijkheden waarin uw website waarschijnlijk niet voorziet.

Bovendien kunt u uw websites door middel van de API koppelen aan het portaal. Zo maakt u optimaal gebruik van de 'best of both worlds'.

Het Pensioen ServicePortaal is niet bedoeld om de taken van uw pensioenuitvoerder te vervangen. Het biedt aanvullende tools om uw customer intimacy te vergroten.

Uw pensioenuitvoerder zorgt voor de ‘harde’ pensioen-communicatie, met pensioengegevens, bedragen, cijfers etc.

Met het Pensioen ServicePortaal bouwt u zelf aan deelnemergerichte communicatie, de relatie met uw deelnemers, klanttevredenheid etc.

Er bestaan allerlei communicatieplatforms. Het Pensioen ServicePortaal is echter specifiek ontworpen voor pensioenfondsen. Jarenlange ervaring met het ontwikkelen van online communicatie voor pensioenfondsen is gebundeld tot een krachtig en gebruiksvriendelijk platform.

Moderne online communicatie is erg uitgebreid. Daarom is het handig als u alles in één platform kunt doen.

Het Pensioen ServicePortaal biedt onder andere tools voor gepersonaliseerde e-mailings en brieven, inzicht in deelnemergegevens, segmentatie van doelgroepen, rapportages, verkiezingen, landingpages, formulieren etc.

Alle tools zijn naadloos op elkaar afgestemd en ontworpen om zo efficiënt en gebruiksvriendelijk mogelijk te werken. En komt u er even niet uit? Dan kunt u altijd onze hulp inschakelen!

Het is begrijpelijk dat u wilt weten hoe u alle tools kunt inzetten voor uw organisatie. Tijdens een geheel vrijblijvende online demo laten wij u graag kennismaken met het platform en de mogelijkheden.

Wilt u het daarna zelf uitproberen? Dan is het mogelijk middels een tijdelijk account in te loggen op onze demo-omgeving.

Klik hier om de online demo in te boeken.

Tools en functionaliteiten

Het Pensioen ServicePortaal biedt volop tools om moderne communicatiemiddelen in te zetten. Denk bijvoorbeeld aan e-mailcampagnes, actiewebsites, webformulieren, maar ook gepersonaliseerde brieven en een documentenkluis.

Daarnaast geeft het u door middel van dashboards, zelf in te stellen zoekfilters en doelgroepen inzicht in uw deelnemerbestand.

Veel voorkomende processen kunt u automatiseren en er zijn tools voor beroepspensioenverenigingen. Kortom teveel om op te noemen!

Kijk hier voor een volledig overzicht van alle functionaliteiten.

Het Pensioen ServicePortaal kan door middel van een uitgebreide API gekoppeld worden aan de backoffice van uw pensioenuitvoerder of andere systemen.

Deze twee-weg koppeling zorgt ervoor dat alle deelnemergegevens actueel blijven, op zowel het Pensioen ServicePortaal als in de database van uw pensioenuitvoerder.

Het Pensioen ServicePortaal biedt de volgende koppelingen:

  • RESTful API
  • SOAP API
  • Import en export van .csv bestanden

 

Het Pensioen ServicePortaal is zo ontwikkeld dat het eenvoudig aan de administratie van uw pensioenuitvoerder gekoppeld kan worden.

Zodra hier gegevens wijzigen (bijvoorbeeld adres of pensioenstatus van een of meerdere deelnemers) kunnen deze door middel van de API real time worden doorgegeven aan het portaal.

Het Pensioen ServicePortaal gebruikt hierna direct de geactualiseerde gegevens.

Het Pensioen ServicePortaal biedt de mogelijkheid aparte omgevingen op te zetten voor bijvoorbeeld deelnemer- of werkgever.

De rollen- en rechtenstructuur van het portaal wordt integraal overgenomen in deze omgevingen. Zo kunt u een aparte omgeving maken waarin deelnemers hun gegevens kunnen updaten, of waarin werkgevers nieuwe werknemers kunnen aanmelden bij uw pensioenfonds (onboarding).

Ook is het mogelijk omgevingen op te zetten voor verkiezingen, veel gestelde vragen of bijvoorbeeld het uitwisselen van documenten.

Technische informatie

Het platform is van het begin af aan ontwikkeld met veiligheid in het vizier (Security by Design). Alle geldende beveiligingsstandaarden en -richtlijnen zijn hierin opgenomen.

Iedere afnemer van het portaal beschikt over een eigen database en een eigen server. De gegevens van uw deelnemers zijn dus volledig gescheiden van andere data.

Daarnaast worden er regelmatig security-scans uitgevoerd op het platform en de omgevingen. Indien gewenst kunt u altijd aanvullende pen-tests laten uitvoeren. Hierover informeren wij u graag.

Wij adviseren financiële informatie door uw pensioenuitvoerder te laten beheren. In principe kan dit ook met het platform, maar hier is het niet voor bedoeld.

De gegevens in het Pensioen ServicePortaal kunnen worden ingezet om de Customer Intimacy met uw deelnemers te vergroten.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) regelt de privacy-rechten van uw deelnemers. Als pensioenfonds heeft u verantwoordelijkheden en verplichtingen met betrekking op het omgaan met deze data en privacy.

Het Pensioen ServicePortaal slaat alleen die deelnemergegevens op die u als pensioenfonds nodig hebt voor de uitvoering van uw taak. 

Met behulp van de uitgebreide rollen- en rechtenstructuur zorgt u ervoor dat gebruikers alleen datgene te zien krijgen waar zij toegang tot hebben.

Door middel van de audit trail wordt exact vastgelegd hoe en wanneer gegevens in de database terecht zijn gekomen of zijn gewijzigd.

Alle gegevens worden opgeslagen op servers en cloudplatforms binnen Europa. Bovendien biedt het platform tools om het recht op inzage en vergetelheid te honoreren.

Alleen geautoriseerde gebruikers kunnen inloggen in het platform. Deze gebruikers moeten hun e-mailadres en wachtwoord bevestigen om hun account te activeren.

Daarnaast kan tweestapsverificatie of two factor authentication worden geactiveerd. Hiermee is uw account beveiligd met uw gebruikersnaam en wachtwoord en met een extra verificatiecode. Deze code wordt gegenereerd door een app op uw smartphone. Door deze code in te voeren in het Pensioen ServicePortaal kunt u hierna veilig inloggen.

Two factor authentication apps zijn gratis te downloaden voor iOS en voor Android.

Indien gewenst kan toegang tot uw omgeving worden beperkt tot vooraf ingestelde IP-adressen, zodat deze alleen te benaderen is vanaf specifieke locaties (bijvoorbeeld het kantoor van uw organisatie).

Staat uw vraag er niet tussen?

Vul onderstaand formulier in en wij proberen uw vraag zo snel mogelijk te beantwoorden.